Inrichting IJburg College 2 past bij onderwijsconcept

Het IJburg 2 College is een robuust gebouw met een prachtige open hal met gelaagde trappen die naar open leeromgevingen leiden. In één van de ruimten wordt een solarboot gebouwd, die ook echt gaat varen. De kunststofvloer van Bolidt past bij de uitstraling van het gebouw en het onderwijs.

Het nieuwe IJburg College 2 op het Zeeburgereiland in Amsterdam-Oost telt inmiddels 650 leerlingen en kan doorgroeien naar 900 leerlingen. Schoolleider bedrijfsvoering & communicatie Nico Moen en commercieel directeur van Bolidt Ruud van der Sloot kijken tevreden naar de Bolidtvloer. Nico: “Het mooie vind ik dat hij de uitstraling heeft van een granitovloer, die vroeger in de huizen lagen. Het is een echte werkvloer en dat past bij het imago van ons onderwijs. Mijn eerste ervaring met een kunststofvloer was overigens met een gietvloer (een heel ander soort vloer dus) in het Montessori College Oost, waar een muis over de net gegoten rode vloer liep.”

Lees verder onder de foto

Ruud van der Sloot (l) en Nico Moen

Ruud lacht: “Wat Bolidt hier gemaakt heeft is de Bolidtop® 700 College, een machinaal aangebrachte en verdichte troffelvloer. Het verschil tussen een gietvloer en de Bolidtop® 700 College vloer is dat de eerste gegoten is en de tweede een hooggevulde terrazzo-achtige vloer is van een stevige compound. Bolidtop® 700 College komt oorspronkelijk uit de industrie, waarbij veel mechanische en chemische belasting voorwaarden zijn. We hebben het uiterlijk verfijnd, waardoor deze vloer ook voor de maatschappelijke organisaties zoals de zorg en het onderwijs geschikt is. Bolidtop® 700 College combineert het robuuste met het esthetische aspect. Daarbij komt het op de details aan, zoals de hoekjes en aansluitingen. Het systeem Bolidtop® 700 College is enkele jaren geleden specifiek in de onderwijsmarkt gezet en het slaat enorm aan. Het ligt bijvoorbeeld ook heel mooi in het Krimpenerwaard College en het IJsselcollege.”

Nico knikt: “Het zit er inderdaad snoeischerp in; je kunt er qua design iets mee, zoals hier met de verschillende zones. Omdat we met leerpleinen werken zijn we een school zonder gangen. We werken met grote open ruimten waarin je de functionaliteit steeds kunt aanpassen. Toch wil je doorgangszones aangeven en dat lossen we op met de Bolidtvloer, die in het hele gebouw ligt. Door verschillende kleuren toe te passen weet je precies waar je bent en wat van je verwacht wordt. De leerpleinen hebben een eigen kleur gekregen en daar hebben we het meubilair weer op aangepast; op de witte vloer zwart meubilair en op de zwarte vloer wit meubilair. Waar je loopt staan de lockers opgesteld.”

“De school is in feite niet meer dan het decor voor de ontwikkeling van het kind”

LEERGEMEENSCHAP
Nico: “Het mooie van het IJburg College 1 en nu ook 2 is dat je op nieuw land van scratch af aan onderwijs mag maken waarmee je kunt experimenteren. Inmiddels zijn er meer vernieuwingsscholen zoals Niekée, Agora en het Vathorst College. Mijn mening is dat geen school daaraan ontkomt omdat de wereld verandert. Wij zijn niet anders dan een fase waarin we jonge mensen voorbereiden op wat komt. We zijn een leergemeenschap. Dat betekent dat je geen klassiek concept hebt, maar grote leerpleinen waarin leerlingen op verschillende niveaus de werkelijkheid leren kennen. Hier worden leergebieden gegeven en niet afzonderlijk talen, geschiedenis en wiskunde. Daar moeten we landelijk ook heel snel van af. Waarom zit je überhaupt met kinderen van 12-19 jaar in één gebouw dingen aan te leren waar ze eigenlijk helemaal geen zin in hebben? Daarom staat theorie bij ons niet op zichzelf, maar is geïntegreerd met andere vakken en alles gebeurt projectgericht en thematisch.”

Lees verder onder de foto

“Als mijn grote voorbeeld geldt High Tech High in San Diego. Dat concept vraagt om ruimte om te kunnen leren en werken en een gebouw dat wat moet kunnen hebben en ook die uitstraling heeft. De NDSM-werf is mijn ideale school. Daar kun je lekker je gang gaan en elke dag opnieuw het onderwijs uitvinden. Ik wilde hier eerst ook geen plafondplaten hebben, maar dat was akoestisch niet handig. Een akoestisch dichte ruimte betekent dat je herrie kunt maken. Eigenlijk een verkeerde benadering; als je met elkaar rekening houdt los je het ook op. Op die manier maak je samen het pedagogisch klimaat. We werken al tien jaar met digitale leermiddelen en onze manier van werken is heel divers. Je werkt alleen of met instructie en dat wisselt de hele dag door. Daarom hebben we ook geen schoolbel, maar kennen we een ritme dat in de loop van de dag, weken en maanden kan veranderen. De enige structuur die we kennen is dat we thematisch met perioden van acht weken werken, waarbij we aan het aan einde met alle stakeholders een celebration of learning vieren. Dat kunnen ook sollicitatieprojecten zijn, waarbij kinderen op hun competenties beoordeeld worden.”

Lees verder onder de foto

ROBUUST EN FLEXIBEL
Ruud knikt: “Dat is ook een mooi perspectief voor onze vloeren; het moet tegen een stootje kunnen, is robuust, flexibel qua indeling van ruimten en kan lang mee zonder onderbrekingen. In feite precies wat de leerling van morgen nodig heeft.” Nico vult aan: “Wij geloven erin dat je met het gebouw terughoudend moet zijn. Daarom is dit ook een wit gebouw, als een schilderdoek waarop de kinderen zelf hun kleuren aanbrengen. Aan het einde van een periode zie je wat het resultaat is en dan begin je weer opnieuw. Wat dat betreft zou ik wensen dat we weer de tempels van vroeger zouden maakten. Die gebouwen stonden ergens voor. De school is in feite niet meer dan het decor voor de ontwikkeling van het kind. Je faciliteert het proces waardoor kinderen zich kunnen vormen en daarbij maak je gebruik van het gebouw met zijn wanden en de vloeren. Die doen ook actief mee. De Bolidtop® 700 College is zeker de Mercedes onder de vloeren in het onderwijs, maar helaas kun je niet altijd voor een Mercedes kiezen. Dit systeem is in aanschaf duurder dan bijvoorbeeld de in onderwijsland van oudsher bekende vloertypen zoals linoleum e.d. Maar daarvoor ook veel mooier en duurzamer dan andere type vloeren. En vooral: in de exploitatie veel gunstiger. Eigenlijk moet je daarom al bij het aanbesteden vanuit de exploitatie denken en al in die fase prioriteiten stellen. Deze vloeren worden intensief gebruikt en daarom moet je een hoogwaardige kwaliteit hebben. De totale levensduurkosten van Bolidtop® 700 College zijn lager dan die van elke andere vloerafwerking.”

Lees verder onder de foto

FINANCIERINGSMODEL
Ruud valt in: “Zelfs om in de hoogte van de aanschafkosten tegemoet te komen hebben wij een eigen financieringsmodel ontwikkeld. Je krijgt een Bolidtop® 700 College voor de prijs van een linoleumvloer en het verschil betaal je in tien jaar terug uit de besparing van onderhoudskosten voor het strippen en in de was zetten. “Ik heb een eerste klas vloer en ik merk het niet in de kosten,” reageerde de opdrachtgever. Deze vloer is tien jaar gegarandeerd onderhoudsvrij en ligt er veertig of vijftig jaar in. Deze vloer gaat er alleen uit als je het gebouw sloopt. Je hoeft niet te recyclen, het is nagelvast en daarmee onderdeel van de structuur van het gebouw.” Aan het einde van het gesprek lopen we door het gebouw. Nico: “We zijn een school zonder gangen en hebben onze expertisecentra heel transparant aan de kant van het trappenhuis gelegd. Als je naar boven loopt zie je gelijk waar iedereen mee bezig is en kunnen de leerlingen hun trots tonen. Dat past in ons concept van deelscholen, die op de verschillende vloeren zijn georganiseerd. Je gaat bij ons letterlijk de vloer op en we hebben vloer 1 tot en met 6, waarbij de onderbouw boven begint. Omdat we natuurlijk Amsterdammers zijn hebben we vloer 6 omgedoopt tot vloer 14. Dat getal heeft Bolidt als cadeautje in de vloer gelegd.”