Wat zorgt ervoor dat sommige plekken, gebouwen of ruimten je raken? Wat zorgt ervoor dat je je op die plek fijn voelt en er geconcentreerd kan leren, dat je geïnspireerd wordt om te leren? Volgens DP6 architectuurstudio ligt het antwoord op deze vragen verscholen in de zintuiglijke beleving van ruimten.
In de komende Schooldomein vertelt Richelle de Jong van DP6 over hun zoektocht naar de rol van de zintuigen in de beleving van architectuur.
“Bij het ontwerpen van een gebouw ligt het voor de hand de focus te richten op het visuele. Toch spelen alle zintuigen een rol in de beleving van een schoolgebouw. Een fijn schoolgebouw is voor ons dan ook een schoolgebouw dat aandacht heeft voor álle zintuigen.”
”Het is vooral het visuele aspect dat je in eerste instantie raakt. Pas als je langer in het gebouw verblijft, merk je de intensiteit waarmee ook de andere zintuigen worden aangesproken. Dan gaan ook akoestiek en temperatuur, lucht en ruimteklimaat bijdragen aan je beleving van het gebouw.”
Lees het volledige artikel in de online editie van Schooldomein.
Foto St. Nicolaaslyceum: Jeroen Musch